Akta sig för vad man önskar sig

En gång i en film jag såg, eller var det i en bok som jag läste (?) så var det en som sa att man skulle akta sig för vad man önskade sig för det kunde gå i uppfyllelse, fast inte alls så som man hade tänkt sig. Lite så känner jag det nu. Imorgon är det där första, stora, viktiga mötet jobbet som jag har nämnt jag bör vara med på. Och jag kommer inte att delta. Jag kommer att vara hemma med min förkylning och feber och hosta. Febern är inte så hög, förkylningen i sig inte så farlig. Hostan är inte heller så farlig, förutsatt att jag sitter/ligger still och inte säger något. Men rör jag mig, eller pratar jag så sätter hostan igång. Tung, jobbig och ihärdig. Och jag kan inte sluta. Och blir det riktigt illa så kräks jag. Och då blir det att jag hostar ännu mer vilket i sin tur leder till ännu mer kräkningar. Och hostningar. I en evig cirkel. Roligt värre. Och inte så lätt att varken ta sig till jobbet, eller jobba över huvudtaget då.

Trots att jag nu har ett väldigt giltigt skäl till att sjukskriva mig så känner jag att jag borde jobba imorgon ändå. Dels för det där mötets skull. Även om jag vet att de övriga kommer att fixa det galant utan mig, särskilt som jag har skickat allt material i dubbla upplagor till tre olika personer. Dels för att jag känner att jag har ont om tid redan som det är och jag vill avsluta saker och ting på ett bra sätt. Dels för att den person som ska axla min roll under min frånvaro nu skulle ha flyttat ner till mig från och med imorgon. Och så skulle jag haft tid hos barnmorskan imorgon bitti, men är jag hemma från jobbet så kan jag ju inte gå till henne heller. Särskilt som de har en lapp vid ingången där det står att man ska komma en annan dag om man tex är förkyld. Och slutligen, är jag hemma imorgon från jobbet kan jag inte heller gå på E:s dansavslutning. Hon går nämligen på dans på måndagar och imorgon är det terminsavslutning och då är föräldrar välkomna att komma och titta. I höstas var vi både, och hennes farmor och farfar där, imorgon blir det bara A.

Idag var min lilla fina familj iväg nästan hela dagen till Borås djurpark. Jag hade gärna velat följa med. Jag låg hemma, nerkrypen i soffan. Som jag varierade med sängen. Och så hann jag med att sitta en stund ute på altanen och njuta av solen. Men sedan blev jag trött och gick och lade mig för att sova. Jag hann inte sova länge förrän jag vaknade av knastret mot fönstret. Solen hade ersatts av ösregn och jag fick springa ut för att rädda dynorna som jag hade lämnat kvar då jag hade tänkt sätta mig där ute igen efter middagsluren. Behöver jag säga hur min kropp reagerade över den springturen? Hur som, även utan förkylningen skulle jag nog inte kunnat följa med. Det skulle varit alltför tungt för mig att promenera runt där hela dagen, särskilt som det är så pass kuperat.

Även om jag önskar att bebis kommer ut snart så vill jag inte att den beslutar sig för att komma någon av de närmaste dagarna. Dels för att jag i mitt förkylda skick tvivlar att jag skulle orka med en förlossning, dels för att våra barnvakter, A:s föräldrar, är bortresta måndag-lördag. Visst, vi har reservplaner på hur vi skulle lösa det, men ändå. På söndag i nästa vecka vore det perfekt om bebis kom! Då är svärisarna åter hemma och jag har förhoppningsvis hunnit kurera mig från hostan och förkylningen. Och jag skulle slippa gå omkring med all den här tröttheten och mattheten som jag känner pga graviditeten. Men som sagt var, man får passa sig för vad man önskar sig. Jag vill i att allt ska gå bra. Och att bebis kommer när den själv vill. Jag vill tex inte behöva bli igångsatt. A har en kollega vars fru kommer att bli igångsatt imorgon, ca två veckor innan beräknat. Jag vet inte riktigt varför men jag gissar på att det är för havandeskapsförgiftning. Och det, och andra komplikationer slipper jag helst. Det jag önskar mest av allt nu är att allt kommer att gå bra. Både för mig, bebis och min familj.

Kommentera

