Skräckblandad förtjusning

Jag hatar att bli fotad! Men samtidigt så är jag så stolt och glad över min kropp just nu, trots dess krångel. Jag är trött på den, men samtidigt så är den ju så fantastisk. Den är inte vacker, den bär på alltför många kilo övervikt för att vara attraktiv. Benen är korta och breda, och har alltid varit det, även när jag var som smalast i min ungdom och folk trodde att jag hade aneroxia. De är fulla med synliga fula blodådror. Armarna har gäddhäng. Brösten hänger och spelsinhuden är ett faktum på mina lår. Men min kropp är ju ändå så fantastisk! För andra gången i mitt liv så bär den på ett barn, ett barn som snart kommer att vara mer än bara ett mystiskt hoppande mage. En mage som jag bär med stolthet. Och just nu, med de förutsättningar som finns så är kroppen min så vacker som den kan vara. Utefter förutsättningarna, vill säga. Och det är för magens skull. Jag har gravidmage, men jag har inte gått upp något på bredden, bara magen som är enorm. Och det är jag glad och stolt över. Jag vet att jag tänker för mycket på vad andra ska tycks och tänka, men samtidigt så vet jag ju att det snackas om folks kroppar, och då framförallt om gravida kvinnors. Det är som en graviditet är något som gör en kvinnas kropp automatiskt till en allmän egendom som det är ok att ta på, kommentera om osv. Själv har jag inte så mycket emot det. Kanske just för att jag inte har gått upp i övrigt. Och för att jag inte (ännu) har samlat på mig några större mängder vatten. Så därför vill jag föreviga den. Magen. Så nu har jag bokat in en tid hos en riktig fotograf som ska ta kort på mig, magen och finaste E. Så snart kommer jag ha ett bildminne över det hela. Något som jag sedan i framtiden kan gå tillbaka och titta på. Och minnas. Minnas vår resa till E:s syskon. Alla motgångar men även alla fina stunder som ändå funnits där. Glädjen över plusset. Känslan av rörelserna i magen. Kärleken… Så det är med skräckblandad förtjusning som jag ser fram emot fotograferingen. Hoppas att hon, fotografen kan få mig att känna mig avslappnad så att jag kan gå därifrån med i alla fall några bilder som jag kan känna mig nöjd med

Kommentera

