Vägen till ett barn

De senaste dagarna har man kunnat läsa i tidningarna om
följande och det låter ju jättebra! Men samtidigt så kan jag inte låta bli att fundera på hur det är tänkt. Ska singelkvinnor få rätt att göra det via landstinget eller är det tänkt att de ska få betala för själva behandlingen själva? Och var har man tänkt få tag på sperma från? Redan idag är det brist på sperma, och det är i många landsting långa köer för dom par som behöver det. Jag tycker att det är ok att man får göra utredningar och dylikt som de som lever i ett förhållande, men själva behandlingen står jag ärligt talat tveksam till. Visst, det är bra att man tänker sig att det kommer bli större krav på dessa kvinnor men ändå, för mig känns det inte helt ok. Och hur blir det med jämställdheten? Borde det inte i så fall, för rättvisans skull, även bli lagligt för män att anlita en surrogatmamma till sitt/sina barn? Eller är det bara kvinnorna som ska få rätten att som singel skaffa barn med hjälp av statliga/landstingets medel? Och hur är det egentligen med dessa medel, är det rätt prioritet? Se på alla vårdavdelningar, akutmottagningar, förlossningskliniker, röntgen, cancer behandling osv där personalen går på knäna pga personalbrist som är en följd av de åtdragna svångremmarna. Är detta verkligen rätt prioritering?

Ja, jag anser att det ska inte spela någon roll vilket landsting man tillhör, man ska ha rätt till exakt samma vård. Ja, jag anser, om vi ska hålla oss inom fertilitetsområdet, att alla par ska ha rätt till tre fria försök. Men inte fler. Visst, det är helt ok att man själv får betala om man redan har barn, även om det svider (och gör att många inte ger sig in på den linjen då de inte har råd). Men att kvinnor ska få rätt att göra insemination med donerad sperma på landstingets bekostnad – i mina ögon är svaret ”nej”. Främst pga landstingen redan tighta ekonomi, men även för att det råder brist på sperma, och för orättvisan mellan könen. Kanske skulle jag se på saken annorlunda om anlitande av surrogatmamma skulle bli lagligt och även det landstingsbekostat.

Kommentera

