Att sova eller icke sova, det är frågan!

Jag känner mig som en tjurig liten unge som verkligen inte vill gå och lägga sig. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att vara vaken ett tag till, kanske se på någon film, eller läsa en bok eller… Men varför göra det, jag är ju faktist trött? Tröttare än vad jag egentligen kanske vill erkänna. Nä, när jag skrivit det här ska jag ta och stänga mina gråblå och försöka sova. Imorgon är det en ny dag, och det vore ju rätt skönt att somna och känna dig nöjd med vad som uträttats under dagen.

Idag har bästa svärföräldrarna varit hör och hjälpt till. A och svärfar, G, flyttade om en massa möbler så nu är mitt gamla pysselrum inte längre ett stökigt föråd, som stundvis har förvandlats till gästrum, utan nu är den städad och möblerad för att en bebis ska kunna flytta in. Min sängbotten i vår säng har bytts ut (hoppas att jag kommer kunna sova i den inatt och att kroppen tycker den är ok), gästrummet där nere har nu fått ta över möblerna från ”mitt rum” och blivit ett fint och fräscht gästrum/mitt pysselrum, och det rum i källaren som allt mer har börjat likna en verkstad har fått två hyllor. Medan männen höll på med ommöbleringen så höll fina svärmor K på ute i trädgården och rensade i rabatterna och klippte bort döda grenar och kvistar. Och jag? Jag var delvis med E och delvis så gick jag och småpysslade. Fast mest småpysslande blev det för mig innan de kom, så att det inte skulle bli så mycket annat än bära lite möbler för A och G. Till min förvåning har jag orkat mer än på länge, och kroppen har också till min glädje orkat med bra! Allt detta – att orka och må bra, även om jag varit både trött och känt av både rygg och fogar, men inte så illa som det gjort ibland, få ordning på det som varit ”mitt” rum och gästrummet där nere, få fixat i trädgården, haft en i stora lag en ganska harmonisk fyraåring, själv må mentalt bra och det underbara vädret… Klart man mår mentalt bra nu! Ibland försöker mina mörka moln på himlen göra sig påminda, men hjärnan tycks gå på sparlåga och släpper inte riktigt in molnen och det är helt underbart! Kanske är det lite av den känslan som gör att jag inte vill sova? Att jag inte vill släppa den för känslan av att må bra?

Oavsett vad, nu ska jag i alla fall försöka sova. Förhoppningsvis så blir min halsonda inte värre, förhoppningsvis så mår jag lika bra imorgon, och kanske, kanske så kommer jag att orka fortsätta med jobbet med de två rummen. Det är fortfarande mycket som ska plockas. Tex allt som jag la ner i nedre badrummet för att få det ur vägen under allt bärande idag. Men det ska bli skönt att få ordning på allt, mina pysselsaker, bebisens saker, rummen, och att få möjlighet att verkligen förbereda för bebisens ankomst. Jag känner ingen brådska med det, samtidigt känns det underbart att jag kan göra det när jag vill, bara orken, suget och inspirationen kommer.

Och slutligen en fråga:

Någon som har något bra tips mot fågelloppor?

Vi har lyckats få med det in utifrån. Vi vill avvakta lite med Anticimex, och testar med dammsugning och torkning OFTA, minst en gång per dag och tvätt av textilier. Något mer som vi kan göra?

Kommentera

