Det andra skiftet

Inom stressforskning och psykosocialarbetsmiljö brukar man prata om ”det andra skiftet”. Forskning över stress visar att männens stressnivå sänks fram emot eftermiddagen när det börjar bli dags för att avrunda arbetsdagen, medan för väldigt många kvinnor så stiger stressnivån. Orsaken till detta tror man beror på att kvinnor ofta, trots dagens ”jämställda” samhälle är den som dels sköter stor del av hushållssysslorna i hemmet med matlagning och plocka disk osv, dels att kvinnor oftare känner skuldkänslor för barnens långa dagar på förskola och omsorg, än vad männen gör. Personligen vet jag inte riktigt vad jag ska säga eller tro om dessa teorier, däremot så kan jag hålla med om det där med att man har ett andra skift när man kommer hem. Och just nu är det extra tydligt.

A gick hem från jobbet tidigare än han brukar pga förkylning. Han är rätt förkyld, och är inte alls pigg och han stannade hemma även idag. Detta innebär att jag får sköta det som skötas måste, dvs hämta E från dagis, handla, laga mat, tömma diskmaskinen, plocka undan osv. Samtidigt så känner jag den där enorma tröttheten. Den har det känts ok med under dagen på jobbet, nu känner jag gråten ligga på lur för att jag är så trött, fogarna gör sig påminda, ryggen värker och irritationen bara växer. Jag VET att A inte kan hjälpa att han är sjuk! Förnuftet vet det, men likväl, jag är ju inte direkt piggare än vad jag har varit den senaste tiden. Och jag känner att även jag skulle behöva vila. Men någon måste ju göra allt det som måste göras. Och vi har ju en fyraåring som vi måste ta hänsyn till också. Så det där med att bryta ihop, det får jag vänta med tills hon har somnat. Sedan är det till att krypa i säng och samla mer kraft till imorgon. För på jobbet så krävs det mest bara av min hjärna, inte så mycket att jag behöver röra på mig, och DET är skönt! Så jag åker till jobbet för att vila min kropp…

One thought on “Det andra skiftet

  1. Hoppas A orkar hjälpa till med lite saker hemma trots sjukdom. Vore ju skönt om han kan fixa med mat/disk iaf.. Jobbigt när båda mår dåligt. Bamsekram!

Kommentera

