Idag hände det som jag har väntat på under hela den här graviditeten, men även under graviditeten med E. Mamma frågade hur jag har mått under graviditeten.

Det hela började med att hon ringde för att försäkra sig om att hon verkligen skulle få komma hit över helgen. Vi bestämde redan i förra veckan att hon skulle komma, men även om jag aldrig har ändrat mig och förbjudit henne komma efter att vi bestämt att hon ska komma, så är hon alltid lika hispig och frågar upprepade gånger om att vi verkligen inte har något annat inplanerat. Tillslut blir det så att jag bara vill börja gapa och skrika av frustration. Kanske är detta en reaktion från hennes sida för att hon känner att jag tycker att hennes besök är jobbiga. Kanske är det bara sådan hon är. Men det gör mig frustrerad, oavsett orsak.

När hon ringde så var jag och E i mataffären, men det hindrade inte mamma ifrån att börja babbla om alla hennes vänner och bekanta. Det är helt enkelt inte lätt att vara en uttråkad pensionär…

Efter en stunds snackande om ditten och datten så undrade hon hur E mådde. Och sedan hur magen mådde. Och om den hade börjat synas än. Jag svarade som det var, E, mår bra, magen och bebisen mår nog bra, och visst den syns, den är ju i största laget, så kom den för frågan som jag så länge saknat att få höra:

”Och hur mår du?”

Jag berättade om min trötthet och mitt illamående och genast fick jag höra hur dåligt hon minsann hade mått under sina graviditeter, och även om vi, hennes döttrar hade mått dåligt och kräkts så hade ingen av oss mått så dåligt som hon, minsann! Behöver jag säga att jag började känna hur irritationen började växa? Jag hade inte i detalj sagt hur jag har mått, och hur jag mår, men ändå kunde hon säga att hon hade mått sämre än någon annan av oss. Och dessutom, hon hade ju haft det värst av oss med tanke på vikten. Hon hade minsann gått upp runt 20 kg vid varje graviditet! Lite paff verkade hon ändå bli när jag sa att jag en vecka efter förlossningen vägde 17 kg mindre än vad jag hade vägt innan graviditeten, och att jag idag väger mindre än vad jag gjorde innan den hör graviditeten. Tyvärr så tvivlar jag på att hon tog till dig det

One thought on “

Kommentera

