25 veckors kontroll

Idag var jag på 25 veckorskontrollen vilket jag gjorde hos min nya barnmorska på den mödravård som jag gick till under graviditeten med E. Det var en ganska ung tjej, eller nåja, i alla fall i jämförelse med den jag hade under graviditeten med E. Den jag hade då är numera pensionerad, den jag har tappat förtroendet för och som jag nu bytt ifrån var 50+, och min nuvarande är kanske i min ålder, dvs 30-40 (jag är dålig på att bedöma ålder på folk). Hur som, min nya barnmorska verkade gullig, kunnig och hon verkade bry sig. Betydligt mer än vad jag kände den jag bytte ifrån gjorde.

Blodtrycket var ok, liksom sockret. Järnvärdet var lite lågt, men då den har varit ok tidigare, och då lågt blodvärde pga graviditet brukar komma innan vecka 20, så trodde barnmorskan att det var tillfälligt och jag behöver inte börja med järntillskott just nu i alla fall. Jag fick även bekräftelse på att det är inte bara jag som tycker att min mage är för stor. Först mätte en barnmorskestudent SF-måttet och fick då 29, vilket fick henne att bli lite förskräckt. Då mätte barnmorskan och fick det till 27 cm, som fortfarande är i överkant, men ändå ok då den hamnade på översta kurvan.

Idag var även E på kontroll, närmare sagt på 4 årskontrollen. Även där gick det bra. Så nu är både mamman och de två barnen kollade och har fått var sin OK-stämpel i pannan.

Kommentera

