Kärt besök

Ikväll har vi haft gäster som vi tidigare umgåtts mycket med, men som det nu blivit länge sedan vi träffade senast. Det är två familjer som vi lärde känna på föräldragruppen. Den ena familjen har hunnit utöka med en bebis Sonny är åtta månader, för den andra familjen har livet kommit emellan.

Att planera in vad man skulle bjuda på var inte det lättaste då ettan barnen är allergisk mot det mesta. Men efter mycket funderande kom jag på en rätt so även han tål.

20131019-215237.jpg

Tyvärr glömde jag ta bild på maten så jag kan inte visa hur det såg ut. Men gott var det och det gick åt, kul! Till efterrätt serverades det glass och sorbet med lite smått och gott som man kunde ha till, bland annat maränger som jag hade bakat under förmiddagen. Har man aldrig gjort maränger innan så rekommenderar jag det varmt! Det är lätt, det är enkelt och rackarns så gott, särskilt de hemmagjorda! Ett bra recept är den som man kan hitta på flaskan till Perstorpsättikan. Om jag inte minns fel så gör man så här:

Vispa 4 äggvitor i ca en minut. Tillsätt 1/2 tsk ättika. Vispa några minuter. Tillsätt 2 dl socker samtidigt som smeten vispas, lite socker i taget. Fortsätt vispa tills det har blivit en fast smet. Lägg ut små klickar på en plåt (eller spritsa). Och så in med det hela in i ugnen på ca 90 minuter i 1-1,5 timmar. Smaka av när du tycker att de är klara.

Något som jag har slagits av är hur bra jag har mått idag. Ok, jag höll på att kräkas i affären när jag provsmakade en mörk choklad, och jag höll på att kräkas av korven jag åt till lunch, men i övrigt har jag mått bra. Det oroar mig lite, men samtidigt så är det skönt. Jag tror att allt är bra med lilla Hjärtat, och om jag har tur kanske den hör graviditeten blir lättare än förra. Men visst, lite rör ju oron i mig. Samtidigt som jag känner halsbrännan växa till sig. Jag har nog ungt att oroa mig för. Jag har kanske helt enkelt haft för mycket att göra och haft det alltför trevligt för att känna efter?

Lämna en kommentar